jueves, 28 de febrero de 2013

IXAR

D´o Biache feito por "Os Zerrigüeltaires" en l´añada 85.


-------------------------------------



ÍXAR



Íxar (en arabe: “tozal de pietra d´arena”) ye conoxita por os romans con os nomes Arse y Darse. S´alcuentra a 15O kms. ta lo noreste de Tergüel capetal, a 291 mts. d´alzarria chunto l´arriu Martín. O casalar ye plantificau engradonato en a costera d´un tozal. Tien bellas dos milentas d´abitadors, adedicaus más que más a l´agricultura y lo bestiar de tozinos y obellas.
As fiestas grans son pa lo 21 d´agosto y a más sonata -como n´Alcañiz- a Semana Santa, con a zelebrazión d´o Tambor y o Bombo. La d´Ixar ye, posiblemén, la más antiga y tradizional, como lo contrimuestra l´estar declarata “Fiesta de Interés Turístico Nacional”.
En a meya nueit d´o Chuebes Santo se i fa la “rompida de la hora” en a Plaza España, un momén emozionán y de difízil xuplidar, en o que más d´a milenta de presonas bistitas con tunicas negras tocan de bez os suyos atambors. Dica ra tardi d´o Sabado Santo ros atambors y bombos no dixan de i retombar estrapaluziosamén por todas as carreras d´Íxar, en prosezión u por collas. Iste costumbre esdebiene de lo 1.519 cuan Luis Fernández de Heredia, cuarteno Duque d´Íxar, encomienda a os franziscans a faina d´atrapaziar-lo seguntes o riedo catolico. Dinantis d´ixo, as chens s´achuntaban bistindo lo sayal negro, a cara bozata y tocando trastes y rudiosos -carraclas, matracas, ezetra- como protesta por a muert de Cristo.
A los d´Íxar lis izen “rabinos” y tienen istos ditos tocantes a lo mote y a los de bels lucars bizins:
“En Castelnou, aliagueros
por necesidad lo son.
Y en Híjar rabinos
y cheches en Obón”.
“Los de Híjar son rabinos,
los de Urrea cañiceros,
Albalate sompreñaus
y Ariño los farineros”.
“En Obón revuelan cheches,
en Alloza la cuchara,
los gitanos en Oliete
y en Híjar las chicas guapas”.
“En Hijar hay un convento
con portal de tres arcadas,
en Samper Santa Quiteria
que quita el mal de la rabia,
en la Puebla buenos mozos
para tirar a la barra”.
A billa d´Íxar estió conquerita por Galín Ximénez, siñor de Belchit, en tiampos de Remón Belenguer IV, rechén d´a Corona d´Aragón. Chaime I acorporó Íxar ta lo Raino d´Aragón, a truca de Tierga, en 1.267; legando a Baronía a lo suyo fillo don Pedro Fernández d´Íxar. Lo 1.483 os Rais Catolicos acobaltan o siñorío d´Íxar ta lo ran de Ducato.
En ista redolada estió mayoritaria la poblazión de moriagos dica ra suya forachitanzia a empezallos d´o sieglo XVII, qu´estió repoblata por chens promanans -más que más- de os pirinés aragoneses.
En a gambada por Íxar alufran que bi ha tres bicos bian esferenziatos con estrazios d´o debanpasau: o moriago (“La Parroquia”), o chodigo (“San Antón”) y o crestián (“La Villa”).
En o bico moriago de La Parroquia sopreixen os callizos suyos y a Plaza con a capiella d´a Birchen d´Arcos u Madalena, d´estilo mudéxar. A chudería ye en o bico de San Antón, con a Plaza y carreras de L´Azaguán y Jesús, pa plegar en l´armita de San Antón, antiga sinagoga dica qu´estieron forachitaus os chodigos en 1.492.
En o bico de “La Villa”, o más proxemo ta l´arriu Martín, i sopreix lo palaz barroco d´o Barón d´Ara y l´Achuntamién con a suya Lonxa; dend´astí se´n puya dica ta ra ilesia de Santa María y os repuis de l´antigo Castiello d´Íxar, de lo sieglo X.
Iglesia Parroquial de Santa Mar�a de estilo mudéjar en H�jar.  Ilesia parroquial de Santa Mar�a d´estilo mudéxar, en Íxar
En una carrera s´enziertan con uns biellos y una muller con os que i pillan güen capazo en tocante a motes, toponimos, ditos y bocables aragoneses fablaus en a billa.
Uno d´els lis diz: “yo soy mesache”, esplicotiando desiguida que ye d´a familia de “los Mesaches”. A parola que más lis truca ye “zipizero” y atras intresans son:“farina”,”zagal”,”falz”,”astral” y “finollo” (que remeraban que la diziban de chobens); as rematanzas d´os achiquidors las fan en -ICO.

No hay comentarios:

Publicar un comentario